درآمد رستوران تقریبا مهم ترین موضوع در رستوران داری است. ملموس ترین و اولین شاخصی که میزان موفقیت یک مدیر رستوران را مشخص می کند میزان درآمد یا سود رستوران است. به همین دلیل بسیاری از مدیران رستوران با تلاش برای افزایش فروش رستوران و یا کاهش هزینه ها سعی در افزایش سود دارند.
هرچه هست شما به عنوان مدیر رستوران باید یکی از این دو مورد را به اقتضای شرایط ، هدف اصلی قرار دهید. کافی است فروش یا درآمد رستوران شما فقط 5 تا 10 درصد افزایش یابد تا تاثیرات آن را در همه بخش ها ببینید.
البته باید در نظر داشته باشیم که افزایش فروش، بازاریابی و افزایش تعداد مشتریان، حجم کاری و هزینه های عملیاتی را نیز افزایش داده، و در صورت عدم مدیریت صحیح، می تواند با کاهش سطح رضایت مشتریان همراه باشد. تلاش برای افزایش بهره وری و درآمد رستوران از آن مواردی است که لزوما به افزایش رضایت مشتری منجر نمی شود و حتی ممکن است مشکل آفرین هم باشد. جلوگیری از بروز چنین معضلاتی نیاز به دقتی مضاعف در نحوه مدیریت رستوران دارد.
مدیریت درآمد رستوران
افزایش فروش و کاهش هزینه ها در واقع تفاوت چندانی با هم ندارند. یک عامل اصلی وجود دارد که در هر دو تاثیر گذار است و آن هم داشتن اطلاعات به روز است. بدون این اطلاعات نمی توانید تاثیر قابل ملاحظه ای بر رستوران خود داشته باشید.
کارشناسان با تحقیق بر روی بیش از 1700 رستوران، 6 راهکار عمومی برای افزایش فروش و کاهش هزینه های رستوران به مدیران معرفی کرده اند. توجه به این موارد می تواند موفقیت چشم گیری برای رستوران به ارمغان آورد.
افزایش فروش رستوران
1. راه اندازی اتوماسیون و سیستم های نرم افزاری
نرم افزار مدیریت رستورانی که استفاده می کنید مهمترین بخش و هسته فعالیت های عملیاتی در رستوران است. سیستم نرم افزاری شما می بایست علائم حیاتی کسب و کارتان را در هرلحظه به روزرسانی کند. موجودی انبار، تعداد فاکتورها، میزان درآمد، تعداد پیک مورد نیاز و … مواردی هستند که برای مدیریت بهتر رستوران باید همیشه تحت نظر و کنترل شما باشند.
از دیگر نرم افزار های مهم در رستوران، سیستم نرم افزاری ارتباط با مشتری ( CRM ) است که مهم ترین روش تعاملی بین مشتریان کنونی و مشتریان آتی محسوب می شود. برخی تصور می کنند فقط شرکت های بزرگ باید نرم افزار ارتباط با مشتری داشته باشند، در حالیکه کسب و کار های کوچک، حتی رستوران ها نیز می توانند از مزایای آن بهره ببرند.
نرم افزار ارتباط با مشتری و نرم افزار رستورانی را انتخاب کنید که قابلیت اتصال به یکدیگر را داشته باشند. ایجاد یکپارچگی بسیار مهم است و به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات ارزشمندی از مشتریان خود در اختیار داشته باشید. از این اطلاعات استفاده کنید، با مشتریانتان در تعامل باشید و آنها را بهتر بشناسید. عمل کردن براساس علایق و سلیقه ی مشتریان، در آن ها حس وفاداری نسبت به برند شما ایجاد کرده، باعث افزایش فروش و رضایت هر چه بیشتر مشتریان خواهد شد. این مشتریان به رستوران شما بازخواهند گشت و مهم تر اینکه شما را به دیگران هم معرفی کرده و از این طریق باعث افزایش درآمد رستوران شما خواهند شد.
همچنین رستوران شما می تواند از این اطلاعات (مانند شماره تماس)در جهت فعالیت های بازاریابی و برنامه های افزایش وفاداری مشتریان بهره ببرد. با تحلیل این اطلاعات می توانید برای هر یک از مشتریان خود دلیلی اختصاصی ایجاد کنید تا بار دیگر به رستوران شما بازگردند و باعث رونق کسب و کار شما شوند.
در نظر داشته باشید که در حالت کلی جذب یک مشتری جدید 5 برابر بازگرداندن مشتری قدیمی هزینه بر خواهد بود.
2. تغییر منو
تغییر منو یکی از مسائلی است که رستوران ها از آن وحشت دارند. فکر کردن درباره دستور پخت جدید، تحقیق برای دانستن اینکه سال گذشته کدام مورد منو بهترین کارایی را داشته است، و در نهایت تغییر منو می تواند هزینه بر باشد و زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. با این توضیحات، تغییر مرتب منو و آزمایش غذاهای جدید می تواند از جمله اتفاقاتی باشد که رضایت هرچه بیشتر مشتریان را به وجود آورد و متناسب با فصل سال، مشتریان مخصوصی را به سمت شما بکشاند.
استفاده از گزارشات نرم افزار رستوران به شما کمک می کند تصمیمات آگاهانه تری بگیرید و در مورد تغییر منو به بهترین شکل عمل کنید. استفاده از گزارشات فروش مربوط به هر غذا کمک می کند تا شما در زمان کمتری بشقاب های فصلی و غذاهای مخصوص را حدس بزنید و با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرید چه خوراکی هایی را به منوی خود اضافه کنید. به عنوان مثال، متوجه می شوید که کدام غذاها در فصل مشابه سال گذشته بیشترین فروش را داشته است و مشتریان از چه قیمت هایی بیشتر استقبال کرده اند.
3. 15 درصد افزایش با استفاده از تبلت های سفارش گیر
آیا گارسون رستوران شما در تمام روز بین سالن پذیرایی و آشپزخانه در حال رفت و آمد است؟ آیا سرآشپز شما از خواندن سفارشات غذایی بد خط خسته شده و برخی مواقع اشتباه می کند؟ برای آنکه همه این موارد حل شود کافی است از تبلت های سفارش گیر استفاده کنید. این تبلت ها همه اتفاقات بین سالن پذیرانی، آشپزخانه و صندوق فروشگاهی را مدیریت می کنند. فرآیند دریافت سفارش به کمک تبلت های سفارش گیر با سرعت انجام می شود و می تواند میزان خروجی آشپزخانه و درآمد رستوران را تا 15 درصد افزایش دهد.
همچنین اطلاعات از طریق تبلت آسان تر ثبت می شود و شما می توانید آن ها را به راحتی تحلیل کنید. صندوق فروشگاهی شما که به نرم افزار رستوران متصل است، از طریق تبلت به بهترین شکل اطلاعات را در کنار هم قرار می دهد.
کاهش هزینه های رستوران
4. تمرکز روی برنامه ریزی های موثر
برنامه ریزی جدید برای کارمندان رستوران به طور میانگین سه ساعت زمان می برد. مدیران داخلی رستوران وظیفه اصلی برنامه ریزی دقیق همه افراد را بر عهده دارند تا هزینه های مربوط به نیروی کار کاهش یابد.
مدیران رستوران باید همیشه برنامه های مشخصی برای شیفت های کاری در نظر بگیرند و در مواقع لزوم آن ها را اصلاح کنند تا شیفت های کاری به بهترین شکل تغییر کنند و هدر رفت زمانی وجود نداشته باشد. این برنامه ریزی به دقت و زمان زیادی احتیاج دارد و مدیرانی که در سیستم داخلی رستوران مشغله فراوانی دارند نباید از آن غافل شوند.
مدیران رستوران معمولا از اکسل برای برنامه ریزی درست کارکنانشان استفاده می کنند. توجه داشته باشید که نرم افزار اکسل برای محاسبه اعداد و ارقام به کار می رود و به صورت غیر مستقیم با مدیریت کارکنان رستوران در ارتباط است.
استفاده از پلت فرم های آنلاین و سیستم های نرم افزاری برای برنامه ریزی سیستم داخلی رستوران می توانند در زمان شما صرفه جویی کرده و کمک کنند وقت خود را به موارد مهمتری اختصاص دهید.
5. بررسی موجودی انبار
این بخش همان نقطه ای است که بیشتر رستوران ها با آن مشکل دارند. بررسی و مشخص کردن موجودی رستوران همواره کاری دشوار و زمان بر است و به همین خاطر بسیاری از رستوران ها به آن توجه ندارند. شما به عنوان یک مدیر موفق به هیچ وجه نباید چنین اشتباهی مرتکب شوید. برآورد و بررسی نادرست موجودی انبار، می تواند مشکلات فراوانی را به دنبال داشته باشد.
نرم افزار های حسابداری رستوران که شامل مدیریت انبار نیز است به شما کمک می کند تا ضایعات خود را به حداقل برسانید، از خرید تکراری مواد اولیه جلوگیری کنید و مواد غذایی را متناسب با نیاز روزانه خود تهیه کنید. این اتفاق حتما کاهش هزینه ها و افزایش درآمدهای شما را به دنبال خواهد داشت.
6. توجه به نحوه حضور کارکنان
بیشتر رستوران داران ترجیح می دهند حقوق و دستمزد کارمندان خود را به صورت ساعتی پرداخت کنند و هنوز هم در بیشتر موارد برای ثبت ساعت های حضور کارکنان از خودکار و کاغذ استفاده می کنند!!
برگه های زیاد، محاسبات زمان بر، دست خط های ناخوانا و خطاهای انسانی می تواند شما را با مشکلات فراوان مواجه کند و در نهایت هر ماه میلیون ها تومان به هزینه های رستوران شما اضافه کند. همه این اتفاقات از ثبت اشتباه اطلاعات نشات می گیرد.
دستگاه های ساده ای این روزها وجود دارد که می توانند به راحتی ساعت ورود و خروج کارکنان شما را ثبت کند و جلوی اشتباهاتی که در بالا گفته شده را بگیرد. در وقت تان صرفه جویی کنید، از تکنولوژی برای ساده تر شدن کارها بهره بگیرید تا با مدیریت صحیح عملیات روزمره بتوانید بخشی از هزینه های خود را که از ثبت نادرست اطلاعات ناشی می شوند را کاهش دهید.